Alla inlägg under december 2008

Av Malin - 31 december 2008 11:04

Hann med lite olika saker i år i alla fall.

Januari:
-Tandläkarexamen i Umeå. Efter 5 år var det dags att lämna norrland. Jag saknar fikapauserna på 9:an med vännerna. Det kunde dock vara lite tystare, lite skönare stolar och mindre tentaångest inblandat.
-Australienresan påbörjades. 6 veckor i Greyhoundbuss skulle just starta. Sydney bjöd på strålande väder, solskyddsfaktor 30-plus och en hel del dagar med jet-lag.


Februari:
Vi reste längs Australiens östkust mot norr. Badade i underbara Lake McKenzie, solade, promenerade och blev trötta på den australiensiska maten. Stormen slog till under vår Whitsundaysegling. Åskoväder och Mayday-anrop under natten. Vi fick nytta av våra regnkappor.


Mars:
Jobbet på Folktanvården började. Att det var så jobbigt att börja jobba. Somnade vid 21-tiden varje kväll. Hade ångest över att glömt något viktigt mest hela tiden.
Men, kul var det också. För att inte tala om när första lönen kom in på kontot.


April:
-25-års kalas. Den finaste Efva Attling-klocka låg i ett paket och bor alltsedan dess på min högra arm. Tack älskade J.
-En ny dammsugare flyttar in. En tystlåten apparat som gör städningen roligare.


Maj:
-Svingar en golfklubba för första gången. Golf kanske inte var min grej ändå.
-Finväder. Det börjar arta sig och jag sitter ute i trädgården.


Juni:
-Årets första segeltur på Vänern. Den första solbrännan kommer smygande.
-Tjejträff på Åland. M har köpt hus på Åland och vi planterar ett körsbärsträd. Vi ser hur Ms mage växer medan vi tittar på den.


Juli:
Ny tandvårdsreform. Jobbet går knackigt en tid. Ny lagtext lämnas ut och reglerna är många. Tack Umeå för studietekniken!
Bilsemester i Norrland. Besöker M i Piteå och K i Luleå. Varför bor vi så långt ifrån varandra?


Augusti:
Kräftskiva. C bjuder upp till fest i Falun.
OS i Peking. Lillebror åker till Peking och cyklar.


September:
Tränar. Dans på måndagar och musiken svänger.


Oktober:
Båt. I sommar ska vi ut på sjön.
Tjejträff i Mariestad. Härliga tjejer på besök under en helg! Nästa träff är redan bokad.


November:
Musikal. Till Stockholm under en helg för musikalbesök med S och H.
Åländsk prins. E kommer till världen och vi säger hej och välkommen.


December:
Hockey. Mariestad spelar mot Leksand. Jag står i ishallen och hejar på två lag.
Julbord. Moholms herrgård har det största efterrättsbordet jag någonsin sett.
Julfirande. Dalarna är ett vinterlandskap och maten god som alltid.


Nu önskar jag alla ett Gott Nytt 2009. 
Vi ses.  

2/3

Av Malin - 30 december 2008 14:52

Och plötsligt hade jag vänt det sista bladet. Salanders öde ligger nu på sängbordet 27 mil söderut. Jag kan inte annat än acceptera att jag får ta en paus i mitt jullovsläsande och ägna mig åt andra saker. 
Sy kuddfodral eller kanske sortera alla foton på datorn. Ett bra slut på det här året! 

-13

Av Malin - 29 december 2008 10:26

Termometern visar -13 idag. Nu snackar vi vinter, äntligen.

Jag gillar när det är kallt ute. Kanske beror det på att jag har en så otroligt bra jacka. Den är som ett element och jag fryser aldrig.

Att jag ständigt fryser om fötterna och kinderna är en helt annan sak.

Snart ska jag ut i kylan, gå till biblioteket och få lite foto-inspiration.

Av Malin - 25 december 2008 15:01

Julbordets fem i topp.


1. Skinkan, saftigare än någonsin. Det bästa är att det fortfarande finns mängder kvar.

2. Gravlaxen, J gör helt enkelt läskigt god lax.

3. Köttbullarna, de måste ju bara vara med.

4. Rödbetssalladen.

5. Limeglassen, den godaste hemgjorda glassen.


Juldagsförmiddagfika hos pappa, nu mys i fåtöljen efter kall promenad. Ledighet är inte helt dumt. 


Jul

Av Malin - 23 december 2008 13:40

Granen är klädd, paketen inslagna, maten förberedd, packningen färdig och jag är redo.
Jag beger mig till Dalarna igen för en snövit jul.

Av Malin - 13 december 2008 13:55

Dalarna är vintervackert idag. Snön knastrar under fötterna och det är sparkföre. Jag hoppas att vintern stannar över jul  och nyår och att plusgraderna håller sig borta.


Av Malin - 7 december 2008 16:54

Kanske är det världens godaste lussebullar som nu ligger i ugnen och gräddas. Här blir det inga torra bullar med läskiga russin i utan saftiga längder fyllda med madelmassa. Det godaste på julfikabordet, näst efter jitterbuggar såklart.

Av Malin - 4 december 2008 22:07

Cyrrysill, vitlökssill, gravad lax, stuvad spenat, rödbetor, janssons, ädelost, skinka, köttbullar, prinskorv, fläskkorv, rökt kyckling, gröt, hemgjord hallonsylt, hjortronsylt, knäck, mozartkulor, tomtenissar, rocky road, ischoklad, kaffe och julmust. Därtill en mycket falsksjungande luciakör.

Jag har varit på mitt första julbord och tror inte att jag behöver äta så mycket mat imorrn.

God natt!

Ovido - Quiz & Flashcards