Alla inlägg under november 2007

Av Malin - 29 november 2007 22:16

Pluggtider är tråkiga tider.
Motivationen ligger neråt minusstrecket och det blir inte bättre av att jag skulle behöva fixa julklappar, packa, sy och fixa och en massa annat kul.

Men, om en vecka vid den här tiden hoppas jag att jag gjort mina sista tentor på tandläkarutbildningen.

Tror att jag ska fira med en stor godispåse, passar inte det bra?


Av Malin - 28 november 2007 09:37

Gick upp motvilligt och stod ett tag och funderade om jag skulle ta med mig pluggböckerna, för säkerhets skull. Bestämde mig för att inte släpa på en tjock pärm till. Jag skulle säkert inte hinna kolla i den i alla fall.

Trampade iväg, svinkallt trots täckbyxor.

Bytte om och klev av på 4 trappor. Mötte K och blev glad över att få auskultera J-E idag.
Blev mindre glad över att det var dubbelbokat schema, igen! (M, jag vet att du läser detta. Jag är INTE arg på dig. Hade bara varit skönt med sovmorgon!)

Inga andra behandlare sågs till och vi fick självstudier.

Om jag bara hade tagit med mig pärmen....

Nu sitter jag hemma efter att ha trampat tillbaka hem. Inser att jag inte kommer att hinna plugga så mycket nu innan det är dags att cykla tillbaka igen.
Jaja.... vad gör detta när det är Greys säsongsavslutning ikväll.

Av Malin - 24 november 2007 16:22

Fikade på NK idag.

Tror att jag skulle säga att det är stans mysigaste fik. Andas riktigt gamla anor. Stentrappen är så nött att det känns som en finlandsfärja i sjögång.
Tänkte kolla in lite julklappar med ångrade mig ganska fort när jag kom på att det var lönings-lördag.
Nu sitter jag hemma i soffan och pluggar och tittar på banankartongerna som börjar fyllas med fem års samlade bra-att-ha-grejer.

Den 16 december kommer flyttfirman.

Av Malin - 20 november 2007 15:49

Det är fallpresentationer som hägrar i skolan nu.
Allmänmedicinska sjukdomar tas upp ur odontologisk synvinkel. Jag har gjort två powerpoint-presentationer och varit redo i två dagar. Men, jag hann inte redovisa igår och inte heller idag.
Nu har jag två veckor till att hoppas på att hitta något intressant att säga. Antagligen lyckas jag inte, men då har jag i alla fall försökt.


Imorrn är det Greys Anatomy-kväll hos mig. Pepparkakor och glögg skall premiär-ätas. Eller ja....jag har ju redan öppnat kakburken och smaskat i mig halva.


Av Malin - 15 november 2007 14:55

Det blir långt mellan revisionsintervallen (undersökningarna) när man är tandläkarstudent som jag. Vi lägger alla ner tid och energi på våra patienter men glömmer lätt bort oss själva.

Idag var det så dags att besiktiga bettet.

Under god torrläggning och starkt ljus gled sonden över ytorna och stannande upp vid minsta ojämnhet och råa yta. Tandsten, näst intill obefintlig, avlägsnades med kallt stål.
Efter några minuter av oro och ångest kom så resultatet:

-Malin, du är kariesfri.

Jag klarade mig ännu en revisionsundersökning och jag kan bara konstatera att mitt febrila tandtrådande och eltanborstande varit till nytta. 
Nu kan jag stiga in tandläkaryrket om några veckor och vara presentabel.



Av Malin - 11 november 2007 21:51

Göteborg är definitivt en mysig stad. Kanske var det lite väl blåsigt i helgen, men trevligt!

Fredagen ägnade jag åt att gå på två föreläsningar, en om röntgen och en om tandblekning. Tyvärr blev jag inte så mycket klokare om vad blekning egentligen gör med tanden. Undrar om någon vet?

Lite lagom rundvandring på mässan blev det också och jag inkasserade en biobiljett som utnyttjades på kvällen.

Igår, lördag, jobbade jag i Tandläkarförbundets monter. Det var inte så mycket folk på lördagen så tiden gick ganska långsamt.
Tog nattåget från Göteborg igår kväll och kom fram till Umeå i morse. Sov superbra på tåget!

Här är det tö-väder och jag är nästan säker på att det kommer att vara isgata i morgon bitti när jag cyklar iväg på den sjätte veckan innan jullovet.


Av Malin - 7 november 2007 18:30

Det känns som tandvärk i hela överkäken men jag vet att det inte är det. Det hösten andra förkylning, som denna gång  endast består av en himlans massa snor och ett tungt huvud.
Till nästa vecka beräknas jag vara pigg till 100 % igen. Tur är det för nu är det mycket som ska bli klart och göras. Terminen går galet fort och jag bläddrar en sida i almanackan oftare än normalt.


Veckan är snart slut och väskan är packad igen. Imorrn åker jag till Göteborg och årets upplaga av den odontologiska riksstämman.

På lördag träffas jag i tandläkarförbundets monter. Välkomna!



Av Malin - 4 november 2007 10:31

Tillbaka från akvariet och ute ur fururummet är jag nu.

UGL-veckan var givande och uttröttande.
Fredagen tillbringades på Popup på Folkets Hus nere på stan. Sahara Hotnights rockade och jag med. Att stå längst fram vid staketet och svettas är härligt.

Idag ska jag samla ihop huvudet och bli pigg för en ny vecka i skolan. På torsdag packar jag åter väskan och beger mig till Göteborg och Riksstämman.

Det är mycket nu.

Ovido - Quiz & Flashcards